کمردرد یکی از شایع ترین اختلالات سیستم اسکلتی بدن انسان که ریسک بروز آن در هر سنی وجود داارد ، اگرچه شیوع آن در افراد میانسال و سالمند بیش تر است.

این عارضه پس از سرماخوردگی دومین علت مراجعه افراد به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی است که در برخی موراد حتی سبب بروز اختلال جدی در کاز و فعالیت های فرد می شود.

سبک زندگی نادرست ، چاقی ، کم تحرکی و پشت میز نشینی از مهم ترین عواملی هستند که ریسک بروز این عارضه را افزایش می دهند. هستند که سبب افزایش شیوع انواع کمردرد حتی در افراد جوان و گاها کودکان نیز شده اند.

کمردرد مکانیکی و التهابی از شایع ترین انواع این عارضه هستند که هرکدام بسته به عامل بوجود آورنده نیازمند درمان مخصوص به خود هستند. هستند.

کمردرد های مکانیکی حین فعالیت و حرکت تشدید شده و سبب بروز اختلال در روند زندگی فرد و ناتوانی وی در انجام فعالیت هایش می شود.

کمردرد التهابی با احساس درد مزمن و اغلب شبانه همراه است، بگونه ای که حتی فرد را از خواب بیدار میکند و با احساس خشکی، ضعف و گرفتگی کمر هنگام بیدار شدن از خواب و شروع فعالیت همراه است.

دلایل بروز کمردرد

• کشیدگی‌ های عضلانی
  • آسیب ‌های دیسک بین مهره ای
  • آرتروز کمر
  • تنگی کانال نخاعی
  • سر خوردگی مهره‌ها
  • چاقی و اضافه وزن
  • انجام ورزش سنگین بدون آمادگی قبلی
  • بلند کردن و حمل اجسام سنگین
  • درد سیاتیک
  • انحرافات و ناهنجاری های ستون فقرات مانند اسکولیوز

برای درمان کمردرد ابتدا باید عاملی که سبب بروز درد شده شناسایی شود ، برای این منظور پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی شرح حال بیمار از روش های تشخیصی دقیق همچون سی تی اسکن و ام آر آی بهره می برد.

استفاده از کمپرس گرم با افزایش جریان خون در ناحیه دردناک به تسکین درد کمک می کند.

برای تسکین درد و التهاب ایجاد شده با تجویز پزشک می توان از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی همچون ناپروکسن ، دیکلوفناک و ایبوپروفن و در موارد شدید داروهای کورتونی تزریقی استفاده کرد.

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش های درمان این عارضه و عامل زمینه ای آن است که در کلینیک فیزیوتراپی ظفر در شمال تهران به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی نقش موثری در تسکین درد و کاهش مشکلات بیمار دارند.

فیزیوتراپیست برای کمک به درمان کمردرد از متدها و مدالیته های مختلفی همچون لیزر پرتوان ، الکتروتراپی ، مگنت تراپی ، تراکشن ستون فقرات ، درمان های دستی و گرما و سرما درمانی بهره می برد.

در صورتی که راهکارهای ذکر شده نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام می گیرد.

درمان آرتروز کمر – درمان تنگی کانال نخاعی – درمان درد سیاتیک – درمان دیسک کمر – فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی در حسن آباد