پارگی مینیسک زانو یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی مفصل زانو است که اغلب در افراد ورزشکار و به دلیل چرخش شدید و ناگهانی زانو و یا خم کردن های مکرر مفصل زانو رخ می دهد.

مینیسک های زانو داری بافتی از جنس غضروف هستند که وظایف مهمی از جمله کمک به ثبات و پایداری مفصل زانو ، جذب شوک های وارده به مفصل زانو ، تسهیل حرکات زانو و همچنین محدود کردن حرکات زانو در یک محدود مشخص را بر عهده دارند.

مفصل زانو از مفاصل پرتحرک بدن است و به دلیل اینکه فشار ناشی از وزن نیز بر آن وارد می شود ریسک بروز آسیب های مفصل زانو نیز نسبت به سایر مفاصل بدن بیشتر است.

برای درمان این آسیب باید به پزشک ارتوپد متخصص زانو مراجعه شود تا بهترین روش درمان پارگی مینیسک توسط پزشک برای بیمار اتخاذ شود.

ارتوپد زانو ابتدا اقدام به معاینه دقیق بیمار و بررسی شرح حال وی پرداخته و از روش هایی همچون ام آر آی و تصویربرداری اشعه ایکس برای تشخیص دقیق ، شدت آسیب و محل آن استفاده می کند.

درمان این آسیب در موارد خفیف که پارگی جزیی رخ داده با روش های غیرجراحی همچون فیزیوتراپی امکان پذیر است و در مواردی که پارگی بطور کامل رخ داده انجام جراحی ضروری می باشد.

اضافه وزن بیش از حد ، چرخش بیش از حد پنجه و ساق پا نسبت به ران ، خم و باز شدن باز شدن بیش از حد مفصل زانو ، وارد شدن ضربه مستقیم به مینیسک
تغییر مسیر و کاهش سرعت ناگهانی حین دویدن و راه رفتن سریع از مهم ترین عواملی هستند که ریسک بروز این آسیب را به همراه دارند.

علائم پارگی مینیسک زانو

• احساس درد شدید و ناگهانی زانو که سبب ناتوانی فرد در راه رفتن و حفظ تعادل می شود.
  • تشدید درد با حرکت دادن زانو
  • ناتوانی در خم و راست کردن زانو و محدود شدن دامنه حرکات آن
  • التهاب و تورم زانو
  • احساس بی ثباتی در مفصل زانو
  • ناتوانی در تحمل وزن بر روی زانو
  • حساسیت به لمس و فشار
  • ضعف عضلات چهارسر ران

درمان این آسیب با توجه به شدت پارگی مینیسک زانو و همچنین میزان فعالیت فرد آسیب دیده با روش های مختلفی امکان پذیر است.

توقف فعالیت های ورزشی در زمان بروز آسیب ، کاهش سطح فعالیت و همچنین اجتناب از انجام فعالیت هایی که موجب وارد شدن فشار به زانو می شوند ضروری است.

برای کمک به کاهش درد و التهاب می توان از کمپرس یخ و همچنین داروهای ضدالتهاب و ضددرد استفاده کرد.

بیمار تا زمان بهبودی کامل باید از وسایل کمکی همچون عصا و واکر استفاده کند تا فشار کمتری به زانوی آسیب دیده وارد شود.

فیزیوتراپی موثرترین راهکار درمان این اسیب در موارد خفیف و متوسط است و جراحی تنها در موارد پارگی کامل رخ می دهد.

تمرینات ورزشی ، مدالیته هایی همچون الکتروتراپی و درمان های دستی از جمله مهم ترین راهکارهای فیزیوتراپی در درمان این آسیب هستند.

تمرینات ورزشی که فیزیوتراپیست برای بیمار تنظیم می کند با تقویت عضلات زانو علاوه بر کمک به تسریع روند بهبودی به کاهش احتمال بروز این آسیب در آینده نیز کمک می کند.

فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی پارگی مینیسک زانو – درمان زانودرد – فیزیوتراپی در خیابان شریعتی