پارگی تاندون آشیل یکی از آسیب های شایع ارتوپدی است که معمولا افراد ورزشکار که رشته های پرتحرک انجام می دهند را درگیر می کند.

تاندون آشیل نقش مهمی در راه رفتن فرد بطور طبیعی دارد و در صورتی که دچار آسیب دیدگی شود مانع از راه رفتن طبیعی فرد شده و فرد را برای حرکت طبیعی دچار مشکل می کند.

این تاندون عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه متصل کرده و زمانی که تحت کشش بیش از حد قرار می گیرد ریسک بروز پارگی در آن افزایش پیدا می کند.

پارگی تاندون آشیل با علائمی همچون احساس درد شدید در ساق و پشت پا همراه است و راه رفتن را برای فرد دشوار می کند.

برخی افرادی که دچار این آسیب شده اند حتی شنیده شدن صدای پارگی چیزی در ساق پا را گزارش می دهند.

این آسیب معمولا در قمستی بالاتر از محل اتصال این تاندون به استخوان پاشنه ایجاد می شود و راه رفتن را برای فرد دردناک و در مواردی غیرممکن می کند.

علائم پارگی تاندون آشیل

• احساس درد شدید در ساق پا در زمان بروز آسیب
  • ناتوانی در راه رفتن و انداختن وزن بر روی پای آسیب دیده
  • التهاب و تورم در اطراف پاشنه پا
  • ناتوانی در خم کردن پا به سمت پایین

دلایل پارگی تاندون آشیل

• سقوط از ارتفاع که سبب وارد شدن فشار زیادی به تاندون آشیل می شود.
  • انجام ورزش هایی که با پرش های مداوم همراه هستند.
  • توقف ناگهانی حین دویدن
  • افزایش ناگهانی شدت تمرینات ورزشی

روش های درمانی

درمان پارگی تاندون آشیل بسته به سن، سطح فعالیت و شدت آسیب متفاوت است.

این آسیب در موارد خفیف و جزیی با اقدامات غیرجراحی و در موارد شدید که پارگی بطور کامل رخ داده با جراحی درمان می شود ، فیزیوتراپی نیز در هر دو روش مکمل درمان و ضروری است.

توقف فعالیت های ورزشی در زمان بروز آسیب برای جلوگیری از تشدید آسیب دیدگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

کاهش فعالیت و استفاده از عصای زیر بغل هنگام راه رفتن تا زمان بهبودی کامل توصیه می شود.

برای کاهش درد و التهاب می توان از کمپرس سرد و داروهای ضددرد و ضدالتهاب مانند ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده کرد.

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش های درمان غیرجراحی پارگی تاندون آشیل است.

فیزیوتراپی راهکاری موثر در توانبخشی پس از این آسیب و بازگشت هرچه سریع تر فرد ورزشکار به سطح آمادگی قبلی است.

تمرینات ورزشی که فیزیوتراپیست به بیمار آموزش می دهد علاوه بر کمک به روند بهبودی می تواند به پیشگیری از بروز آسیب دیدگی مجدد نیز کمک کند.

در مواردی که پارگی تاندون آشیل بطور کامل رخ داده باشد عمل جراحی برای ترمیم محل آسیب دیده ضروری و پس از توانبخشی با فیزیوتراپی انجام خواهد گرفت.

فیزیوتراپی ورزشی – فیزیوتراپی در شریعتی – فیزیوتراپی در حسن آباد – فیزیوتراپی در شریعتی