فیزیوتراپی شانه به عنوان موثرترین ، بهترین و کم عارضه ترین روش درمان غیرجراحی آسیب های شانه شناخته می شود که در کلینیک فیزیوتراپی ظفر به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

مفصل شانه به عنوان پرتحرک ترین مفصل بدن شناخته می شود و از اجزای پیچیده ای تشکیل شده که بروز مشکل در هریک از این اجزا می تواند سبب بروز درد در شانه شود.

تحرک بالای مفصل شانه خود به عنوان یکی از عواملی که ریسک آسیب پذیری شانه را افزایش می دهد ، آسیب مفصل شانه همچنین از شایع ترین آسیب های ورزشی در افراد ورزشکار هستند، بطوری که بر اساس آمارها حدود یک سوم افراد در طول زندگی خود مشکلات مفصل شانه را تجربه می کنند که این آمار در افراد ورزشکار به بیش از ۶۰ درصد افراد می رسد.

فیزیوتراپی شانه در بسیاری از مشکلات شانه موفقیت آمیز بوده و نیاز به انجام اعمال جراحی پرعارضه و پرهزینه را به حداقل می رساند.

دلایل درد شانه

آرتروز شانه

یکی از شایع ترین دلایل درد و محدودیت حرکتی شانه است که اغلب در اثر استفاده بیش از حد از شانه و معمولا در افراد میانسال و سالمند رخ می دهد.

فیزیوتراپی شانه به عنوان موثرترین روش درمان و توانبخشی آرتروز شانه شناخته می شود.

تمرینات فیزیوتراپی نقش موثری در بهبود دامنه حرکتی مفصل مبتلا به آرتروز دارد.

سندرم شانه منجمد

این بیماری که فروزن شولدر نیز نامیده می شود به دلیل کم تحریک شانه به مدت طولانی به دلایلی همچون جراحی و آسیب دیدگی شانه رخ می دهد.

درد ، التهاب و محدود شدن حرکات شانه از مهم ترین علائم آن است که با فیزیوتراپی می توان به بهبود آن ها کمک کرد.

این عارضه در صورت مزمن شدن می تواند منجر به رسوب کلسیم در شانه و تشدید درد و خشکی شانه شود.

سندرم گیر افتادگی شانه

این عارضه زمانی رخ می دهد که قسمت بالای کتف هر بار که از بدن دور می‌شود، فشار زیادی به بافت نرم زیرین در بازو وارد کند و در صورتی که تحت درمان با فیزیوتراپی تخصصی شانه قرار نگیرد می تواند سبب بروز تاندونیت یا بورسیت شانه شود.

سایر دلایل درد شانه

• ضعف عضلات روتاتور کاف و شانه
  • آسیب دیدگی استخوان‌ ها مرتبط با مفصل شانه ( استخوان ترقوه ، استخوان کتف و … )
  • وضعیت بدنی نامناسب حین انجام فعالیت ها که سبب ایجاد فشار در عضلات بین گردن و شانه می شود.
  • ضعف عضلات کتف
  • سفتی مفصل شانه
  • پارگی روتاتور کاف
  • بورسیت شانه
  • تاندونیت شانه
  • عدم تعادل بین گروه عضلات شانه که منجر به ضعف حرکت بازو و کتف می‌شود.

فیزیوتراپی شانه

فیزیوتراپی به عنوان موثرترین روش درمان غیرجراحی آسیب های اسکلتی از جمله آسیب مفصل شانه شناخته می شود.

فیزیوتراپیست برای کمک به بیمار و بهبود شرایط بیمار ابتدا اقدام به معاینه و ارزیابی دقیق شانه و آنچه موجب بروز درد و ناراحتی برای وی شده می پردازد و بر اساس شدت آسیب و بیماری و شرایط فرد بهترین روش درمانی را اتخاذ می کند.

شاک ویو تراپی ، الکتروتراپی ، لیزر درمانی ، درمان های دستی ، سوزن خشک و تمرینات ورزشی از موثرتری متدها و مدالیته های فیزیوتراپی تخصصی شانه هستند که توسط فیزیوتراپیست مورد استفاده قرار می گیرند.

لیزر درمانی با لیزر پرتوان نیز در تسکین سریع دردهای شانه و افزایش سرعت ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده در شانه موثر است.

تمرینات ورزشی که فیزیوتراپیست برای بیمار تنظیم می کند بهترین راهکار برای افزایش دامنه حرکتی شانه است که در اثر بیماری یا آسیب دیدگی کاهش یافته است.

در صورتی که روش های غیرجراحی از جمله فیزیوتراپی نتوانند کمکی به بهبود شرایط شانه بکنند جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام خواهد گرفت.

فیزیوتراپی در تجریش – فیزیوتراپی در قلهک – فیزیوتراپی خوب در شمال تهران