فیزیوتراپی دیسک کمر در بسیاری از مبتلایان به درمان بیماری و کاهش مشکلات بیمار کمک می کند و نیاز به انجام جراحی را از بین می برد.

دیسک ها بالشتک های لاستیک مانندی هستند که بین مهره ها قرار داشته و در جذب شوک های وارده به ستون فقرات و جلوگیری از آسیب دیدگی آن ها موثر است.

با گذشت زمان و افزایش سن دیسک ها دچار ضعف شده و آسیب پذیرتر می شوند و احتمال بروز آسیب هایی همچون بیرون زدگی دیسک کمر افزایش می یابد.

بیرون‌ زدگی‌ دیسک‌ کمر در اثر از هم‌ گسیختگی‌ ناگهانی‌ یا تدریجی‌ رباط ها و بافت های‌ حمایتی‌ اطراف‌ دیسک‌ بین‌ مهره‌ای‌ رخ می دهد که به دلیل وارد کردن فشار به ریشه های عصبی نخاعی به عنوان یک بیماری جدی باید تحت بررسی دقیق و درمان مناسب با روش هایی همچون فیزیوتراپی قرار بگیرد.

دیسک کمر در برخی موارد عوارض زیادی برای فرد ایجاد نمی کند ، در صورتی که در برخی افراد بحدی شدید است که سبب بروز عوارض جدی در کار و زندگی وی می شود بطوری که ممکن است سبب خانه نشین شدن فرد شود.

حرکات ناگهانی ستون فقرات ، بلند کردن و حمل اجسام سنگین و وارد شدن ضربه شدید به ستون فقرات از مهم ترین عواملی هستند که ریسک بروز این عارضه را به همراه دارند.

علائم دیسک کمر

• احساس درد در کمر و انتشار آن به اندام های تحتانی
  • تشدید درد با فعالیت مانند نشست و برخاست و حتی عطسه و سرفه
  • بی حسی و یا سوزن سوزن شدن اندام های تحتانی
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع در موارد شدید
  • ناتوانی در حفظ تعادل به دلیل احساس درد
  • ضعف‌ عضلات‌ در اندام های تحتانی

عوامل افزایش دهنده خطر

• افزایش سن
  • اضافه وزن بخصوص چاقی شکمی
  • وارد شدن ضربه شدید به ستون فقرات
  • باند کردن اجسام سنگین
  • انجام تکنیک های غلط ورزشی
  • انجام فعالیت بدنی و یا ورزش های سنگین مانند وزنه برداری
  • پرش‌ از ارتفاع‌ زیاد
  • ضعف عضلات شکم و کمر
  • وارد شدن فشار مکرر به دیسک کمر در نتیجه فعالیت های تکراری

بیمار مبتلا به این بیماری باید از انجام فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار به ستون فقرات می شوند اجتناب کند.

نشستن و ایستادن به مدت طولانی از عواملی هستند که سبب تشدید مشکلات فرد می شوند که بیمار باید انجام آن ها را به حداقل برساند.

استفاده از توالت فرنگی ، پرهیز از انجام فعالیت های سنگین و وارد کردن فشار به ستون فقرات به مبتلایان به این عارضه توصیه می شود.

برای تسکین درد با تجویز پزشک می توان داروهایی ضدالهاب غیراستروئیدی و داروهای کورتونی را مصرف کرد.

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی دیسک کمر از موثرترین راهکارها برای کمک به کاهش مشکلات مبتلایان به این عارضه است.

فیزیوتراپی در بسیاری از مبتلایان نیاز به انجام جراحی را کاهش می دهد.

فیزیوتراپیست از متدها و مدالیته های مختلف همچون درمان دستی ، تمرینات ورزشی ، لیزر پرتوان و الکتروتراپی برای کمک به بهبود شرایط بیمار بهره می برد.

جراحی نیز به عنوان آخرین گزینه درمان دیسک کمر و تنها در صورت عدم درمان بیمار با روش های ذکر شده انجام می گیرد.

فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی کمر – فیزیوتراپی در شریعتی – فیزیوتراپی در شمال تهران