سندرم تونل کارپال یکی از شایع ترین دلایل درد مچ دست است که در اثر گیر افتادن و تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در مچ دست رخ می دهد.

این بیماری سبب بروز علائمی همچون درد مچ دست ، گزگز کردن دست و کاهش قدرت مچ دست می شود.

عصب مدیان که وظیفه انتقال حس به انگشت شست و قسمتی از کف دست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت سوم را بر عهده دارد در این بیماری تحت فشار قرار می گیرد.

قرار گرفتن مچ دست در وضعیت نامناسب یکی از مهم ترین عواملی است که سبب کاهش فضای عصب مدیان و ایجاد این بیماری می شود.

احتمال بروز سندرم تونل کارپال در افرادی که حرکات تکراری با مچ دست خود انجام می دهند مانند تایپیست ها ، خیاط ها ، نجارها و … بیش از سایر افراد است.

قرار گرفتن مچ دست در وضعیت نامناسب و تحت فشار در طولانی مدت یکی از مهم ترین عواملی است که ریسک بروز این بیماری را به همراه دارد.

علائم سندرم تونل کارپال

• احساس درد مچ دست که با حرکت دادن دست افزایش می یابد.
  • انتشار درد به ساعد ، آرنج و بازو
  • ضعف عضلات دست
  • سوزن سوزن شدن انگشتان دست
  • ضعف و بی حسی دست
  • کاهش قدرت و توانایی دست در گرفتن اجسام
  • ناتوانی در انجام حرکات ظریف

دلایل و عوامل خطر

• حرکات تکراری مچ دست و قرار گیری مچ دست در وضعیت تحت فشار از مهم ترین عوامل افزایش دهنده خطر بروز سندرم تونل کارپال را افزایش می دهند.
  • آسیب دیدگی قبلی مچ دست مانند شکستگی و در رفتگی مچ دست
  • وجود کیست یا تومور داخل کانال کارپال که موجب وارد شدن فشار به عصب مدیان می شود نیز می تواند ریسک بروز این بیماری را به همراه داشته باشد.
  • بیماری های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی و مشکلات کلیوی نیز ریسک بروز این بیماری را افزایش می دهند.

درمان سندرم تونل کارپال

کاهش میزان فعالیت هایی که نیازمند استفاده از دست هستند تا زمان بهبودی کامل و تخفیف علائم ضروری است.

قرار دادن کمپرس گرم بر روی مچ دست نیز با افزایش جریان خون در محل دردناک درد مچ دست را تا حد زیادی تسکین می دهد.

استفاده از بریس های مخصوص مچ دست نیز با محدود کردن حرکات مچ دست به روند بهبودی و درمان سندرم تونل کارپال کمک می کنند.

استفاده از داروهای ضد درد مانند آسپرین و ایبوپروفن و در صورت وجود درد شدید داروهای کورتونی تزریقی با تجویز پزشک برای تسکین درد موثر هستند.

فیزیوتراپی مچ دست موثرترین و بهترین درمان سندرم تونل کارپال است که با استفاده از مدالیته هایی همچون لیزر پرتوان، تکنیک های درمان دستی و تمرین درمانی ارائه می شود.

عمل جراحی نیز تنها در موارد پیشرفته بیماری که اقدامات غیرتهاجمی ذکر شده در بالا نتوانند شرایط بیمار را بهبود ببخشند برای برداشتن فشار از روی عصب تحت فشار انجام می گیرد.

درمان درد مچ دست – فیزیوتراپی در شریعتی – فیزیوتراپی در شمال تهران – کلینیک فیزیوتراپی در حسن آباد – کلینیک فیزیوتراپی در قلهک