درد سیاتیک عارضه ای شایع است که به دلیل آسیب و یا تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک رخ می دهد.

احساس درد در کمر و انتشار آن به اندام های تحتانی ، گزگز کردن و بی‌حسی کمر و پاها و ضعف اندام های تحتانی از مهم ترین علائم و عوارضی هستند که نشان دهنده آسیب عصب سیاتیک هستند.

عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن است که از قسمت های انتهایی کمر شروع شده و تا پایین پاها ادامه دارد.

درد سیاتیک اغلب بصورت درد سوزشی و تیر کشنده از کمر شروع شده و با باسن و پشت ساق پا نیز انتشار پیدا می کند.

این درد ممکن است به حدی شدید باشد که سبب ایجاد اختلال جدی در کار و فعالیت های فرد شود.

بیرون زدگی دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی و آرتروز ستون فقرات از جمله عواملی هستند که با وارد کردن فشار بر عصب سیاتیک زمینه ساز بروز درد سیاتیک می شوند.

ضعف شدید اندام های تحتانی و بی اختیاری در کنترل مثانه و روده از جمله عوارض این بیماری در موارد حاد و در صورت عدم درمان مناسب هستند که به ندرت ممکن است رخ دهند.

علائم درد سیاتیک

• احساس کمردرد
  • ضعف عضلات اندام های تحتانی
  • درد تیز و سوزشی در کمر
  • انتشار درد به اندام های تحتانی
  • بی حسی و ضعف اندام های تحتانی

دلایل و عوامل خطر

• بیرون زدگی دیسک کمر
  • آسیب دیسک ها در اثر وارد شدن ضربه
  • وجود خارهای استخوانی
  • آرتروز ستون فقرات در ناحیه کمر
  • تنگی کانال نخاعی
  • اضافه وزن شدید
  • انجام ورزش و فعالیت سنگین بدون آمادگی قبلی
  • ناهنجاری‌های مادرزادیستون فقرات
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • ضعف سیستم اسکلتی بدن

روش های درمانی

خوشبختانه در اغلب موارد روش های غیرتهاجمی همچون فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی تا حد زیادی می توانند شرایط بیمار را بهبود بخشند.

افزایش زمان استراحت و اجتناب از قرار گیری در موقعیت هایی که سبب تشدید درد و وارد آمدن فشار به کمر و عصب سیاتیک می شوند و همچنین نشستن و ایستادن به مدت طولانی به مبتلایان به درد سیاتیک توصیه می شود.

گرم کردن ناحیه دردناک با استفاده از کمپرس گرم می تواند به تخفیف علائم کمک زیادی بکند.

فیزیوتراپی سیاتیک به عنوان یکی از موثرترین روش های درمان این عارضه شناخته می شود.

فیزیوتراپی علاوه بر کمک به کاهش و از بین بردن درد و سایر عوارض ناشی از این آسیب به جلوگیری از پیشرفت بیماری نیز کمک می کند.

تمرینات فیزیوتراپی با تقویت عضلات شکم و کمر به افزایش انعطاف پذیری عضلات کمر و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

تکنیک های درمان دستی و کایروپراکتیک ، لیزر پرتوان و سوزن خشک از دیگر مدالیته های فیزیوتراپی در درمان درد سیاتیک هستند.

در صورتی که راهکارهای ذکر شده نتوانند شرایط بیمار را بهبود بخشند عمل جراحی به عنوان آخرین گزینه ضروری خواهد بود.

فیزیوتراپی در خیابان شریعتی – کلینیک فیزیوتراپی در حسن آباد – فیزیوتراپی کمر – فیزیوتراپی سیاتیک