درد دست یکی از شایع ترین اختلالات سیستم اسکلتی _ عضلانی است که می تواند منجر به بروز اختلال جدی در انجام فعالیت های روزمره فرد شود.

این درد ممکن است در مچ ، انگشتان ، ساعد و حتی بازو نیز احساس شود و برای فرد بسیار ناراحت کننده باشد و از آن جایی که اغلب فعالیت ها نیازمند استفاده از دست ها هستند سلامتی دست ها نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد.

درمان درد دست با توجه به عامل بوجود آورنده آن متفاوت است و در ابتدا باید علت آن مشخص شود.

دست ها شامل ۲۷ استخوان ، عضلات و مفاصل بوده و ساختمان پیچیده و ظریفی دارند و بروز مشکل در هریک از قسمت های آن می تواند منجر به بروز درد در دست ها شود.

فیزیوتراپی دست یکی از روش های موثر در درمان مشکلات مرتبط با دست ها است که هم به تسکن درد و هم به درمان عامل زمینه ای آن کمک می کند.

دلایل درد دست

آرتروز مچ دست

یکی از مهم ترین دلایل درد دست بخصوص در افراد میانسال و سالمند است که به دلیل تخریب غضروف مفصلی و در نتیجه آن سایش استخوان ها رخ می دهد.

حرکات تکراری مفصل مانند خم و راست کردن مکرر رخ داده و موجب بروز درد ، خشکی و محدود شدن دامنه حرکات مفصل می شود.

فیزیوتراپی دست یکی از بهترین روش ها در درمان این عارضه است که با روش هایی همچون لیزر پرتوان ، درمان دستی ، الکتروتراپی و تمرینات ورزشی به درمان این عارضه کمک می کند و جراحی تنها در صورت عدم موفقیت در کنترل علائم بیمار با روش های غیرجراحی انجام می گیرد.

شکستگی استخوان های مچ دست و ساعد

بروز شکستگی در دست ها از شایع ترین شکستگی های سیستم اسکلتی اسن که در افراد جوان و کودکان به دلیل تحرک و فعالیت زیاد و بر افراد سالمند به دلیل بروز پوکی استخوان شیوع بالایی دارد.

شکستگی های خفیف و جزیی با استفاده از آتل و یا گچ گرفتن و شکستگی های شدید که با جابجایی استخوان همراهند با جراحی درمان می شوند.

پس از جراحی و یا اتمام مدت گچ گرفتن انجام فیزیوتراپی برای توانبخشی و بازیابی سریع تر دامنه حرکات دست اهمیت زیادی دارد.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یکی از بیماری های شایع مچ دست است که موجب درد ، ضعف و بی حسی و کاهش قدرت مچ دست و انگشتان دست می شود.

این عارضه به دلیل وارد شدن فشار بر روی عصب مدیان در دست رخ می دهد.

حرکات تکراری دست و مچ دست که فشار زیادی به عصاب دست وارد می کنند مهم ترین عامل زمینه ای ابتلا به این بیماری است.

افراد مبتلا به این عارضه در انجام فعالیت های روزمره خود دچار مشکل می شود و این امر نشانه دهنده اهمیت درمان سندرم تونل کارپال است.

درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی سبب تسکین علائم و بازیابی قدرت دست به وضعیت قبل از بیماری می شود.

این بیماری نیز یکی از شایع ترین دلایل درد دست است ک در افرادی که دست آن ها فعالیت زیادی دارد مانند خانم های خانه دار ، تایپیست ها و … شیوع بالایی دارد.

بستن اسپیلنت ، کاهش سطح فعالیت ، استفاده از کمپرس سرد و فیزیوتراپی دست از جمله درمان های رایج این بیماری شایع مچ دست هستند.

سایر دلایل

• دررفتگی مچ دست
  • سندرم دکرون
  • التهاب تاندون های دست